ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - ΜΑΘΗΣΗ ΑΠΟ ΔΑΣΚΑΛΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ

Ο σχεδιασμός της διδασκαλίας και της παρέμβασης, η επιλογή των διδακτικών μεθόδων και στρατηγικών, η αποτελεσματική διαχείριση της τάξης και των μέσων διδασκαλίας, η αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου και η ανάθεση εργασιών είναι ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Σημασία δίνεται στη συμμετοχή τους σε μορφές ενεργητικής και συνεργατικής μάθησης.

Στόχος δεν είναι να μαθαίνουν όλοι το ίδιο, κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο. Στόχος είναι να κατορθώσουν να δουλεύουν και να μαθαίνουν όλοι σύμφωνα με τις ικανότητές τους. Να μην πλήττει κανείς και να μην νιώθει ούτε αποτυχημένος ούτε στο περιθώριο.

Σίγουρα, το πρώτο βήμα είναι να δουλεύουμε ξεκινώντας από τη σκέψη του καθενός και να γνωρίζουμε με σαφήνεια τι μπορούμε να διδάξουμε σε κάθε περίπτωση. Δραστηριότητες που να έχουν νόημα, δραστηριότητες που να κινητοποιούν και να είναι λειτουργικές. Ομαδική δουλειά. Αξιολόγηση εξατομικευμένη που να σχετίζεται με την εξελικτική διαμόρφωση του παιδιού.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

  • Οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν και προγραμματίζουν τη διδασκαλία σε σχέση με τους στόχους του μαθήματος, το χρονικό πλαίσιο και το συγκεκριμένο μαθητικό δυναμικό της τάξης τους.
  • Οι εκπαιδευτικοί και το ΕΕΠ σχεδιάζουν την ανάπτυξη εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης και προγραμμάτων για την οργάνωση της συμπεριφοράς. Προγραμματίζουν δραστηριότητες σε σχέση με τους στόχους του προγράμματος, τα χρονικά πλαίσια και τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών της ομάδας.
  • Εφαρμόζονται ποικίλα οργανωτικά σχήματα στην τάξη, όπως: διδασκαλία στο σύνολο της τάξης ως ομάδας, εξατομικευμένη διδασκαλία, διδασκαλία σε ομάδες εργασίας ανάλογα με τους στόχους του μαθήματος και τις ανάγκες κάθε μαθητή.
  • Ο έλεγχος, η παρουσίαση και η συζήτηση των εργασιών αξιοποιούνται για την ανατροφοδότηση της εκπαιδευτικής πράξης, αλλά και για την εκτίμηση της επίδοσης των μαθητών.
  • Οι μαθητές συμμετέχουν σε συλλογικές εργασίες και συνεργάζονται σε ομάδες διαφορετικής σύνθεσης και μεγέθους, διατυπώνουν προβληματισμούς και υποστηρίζουν τις προσωπικές τους απόψεις. Χρησιμοποιούν με δημιουργικό τρόπο τον εξοπλισμό και τα διαθέσιμα μέσα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
  • Οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνουν και επιβραβεύουν άμεσα τη συνεισφορά του κάθε μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία σε συνδυασμό με προηγούμενες επιδόσεις του.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Το προσωπικό του σχολείου φροντίζει για την οργάνωση της παιδαγωγικής επικοινωνίας, διαμορφώνει κλίμα αλληλοκατανόησης, δείχνει σεβασμό στην προσωπικότητα του μαθητή, αντιμετωπίζει με διακριτικότητα ζητήματα πειθαρχίας και ρυθμίζει συγκρούσεις με ορθολογική επιχειρηματολογία.
  • Χρησιμοποιούνται τρόποι συστηματικής καταγραφής των αποτελεσμάτων αξιολόγησης των μαθητών, με στόχο την αξιοποίηση και βελτίωση των διαδικασιών διδασκαλίας/παρέμβασης και μάθησης.
  • Τηρούνται αρχεία με στοιχεία που αφορούν την ποιότητα της εργασίας, την πρόοδο ή τα προβλήματα στην επίδοση των μαθητών (όχι μόνο αριθμητικά αλλά και περιγραφικά).
  • Οι μαθητές ενημερώνονται για τις επιδόσεις τους και την πρόοδό τους, συζητούν με το προσωπικό και οι απόψεις τους λαμβάνονται υπόψη.
  • Παρακολουθείται η ατομική ή η ομαδική πρόοδός τους και οι πληροφορίες που προκύπτουν από τις ενδιάμεσες αξιολογήσεις αξιοποιούνται για ανατροφοδότηση/παρέμβαση και βελτίωσή τους.